Optymalna forma opodatkowania influencerów w 2025 roku

Autor: Emil Gierasimowicz

Profesjonalni influencerzy mają czas do 20 lutego 2025 roku na podjęcie decyzji co do ewentualnej zmiany formy opodatkowania swojej działalności gospodarczej na rok 2025. Niedopasowana forma opodatkowania może skutkować dużo większymi obciążeniami podatkowymi i składkowymi, sięgających dziesiątek, a nawet setek tysięcy zł rocznie. Wybór formy opodatkowania działalności gospodarczej jest jedną z nielicznych „optymalizacji podatkowych”, które w sposób legalny pozwalają na obniżenie wysokości płaconych podatków.

Formy opodatkowania, jakie mogą zostać zastosowane to skala podatkowa, metoda liniowa oraz ryczałt ewidencjonowany. Forma opodatkowania wpływa nie tylko na wysokość płaconego podatku dochodowego, ale również na wysokość składki ubezpieczenia zdrowotnego. To, która forma opodatkowania jest optymalna w sytuacji konkretnego influencera, zależy od wielu czynników, przede wszystkim od wysokości uzyskiwanych przychodów, poziomu ponoszonych kosztów, a także przedmiotu działalności influencera.

Podstawową (domyślną) formą opodatkowania działalności gospodarczej jest skala podatkowa, według której dochód influencera (jako różnica między uzyskanymi przychodami a poniesionymi kosztami) opodatkowany jest w skali roku stawką 12% do kwoty 120 tys. zł oraz stawką 32% powyżej tej kwoty. Ponadto, przy tej metodzie opodatkowania należy również doliczyć 9% składki zdrowotnej, liczonej również od dochodu. Zaletą skali podatkowej jest kwota wolna od opodatkowania w wysokości 30 tys., powodująca realne zmniejszenie stawki podatkowej w I progu podatkowym z 12% do 9%. Co do zasady ta forma opodatkowania będzie najkorzystniejsza, jeżeli dochód influencera nie przekracza 150 tys. zł w skali roku. W zależności od rodzaju prowadzonej aktywności organy skarbowe mogą uznać za koszty uzyskania przychodu influencera m.in. wydatki na odzież, obuwie, podróże, bilety lotnicze, noclegi, biżuterię, kosmetyki oraz perfumy.

Z kolei zgodnie z metodą liniową influencer opodatkuje swój dochód, bez względu na jego wysokość, jedną stawką 19%. Koszty podatkowe ustala się analogicznie jak w przypadku skali podatkowej. Składka zdrowotna przy tej metodzie opodatkowania wynosi 4,9% liczonej od dochodu. W przeciwieństwie do skali podatkowej tę składkę można częściowo odliczyć od dochodu lub ująć w kosztach podatkowych (do kwoty 12 900 zł w roku 2025). W przypadku działalności influencerów ta forma opodatkowania wydaje się korzystna jedynie w sytuacji, w której influencerzy osiągają stosunkowo duże przychody i ponoszą jednocześnie przeciętne koszty.

Natomiast po wyborze ryczałtu ewidencjonowanego influencer opodatkuje swój przychód (tj. bez pomniejszenia o koszty uzyskania przychodu) co do zasady według 15% stawki podatkowej. W przypadku określonych źródeł przychodów istnieje jednak możliwość zastosowania niższej, 8,5% stawki podatkowej. Składka zdrowotna ustalana jest progowo. W zależności od wysokości rocznego przychodu wysokość składki wynosi od około 5,5 tys. zł. do ok. 16,5 tys. zł rocznie, którą influencer może odliczyć w 50% od przychodu. Zaletą opodatkowania ryczałtowego jest zmniejszenie ryzyka sporu z organem podatkowym, który w przypadku niektórych wydatków ujętych przez influencera jako koszty uzyskania przychodu, będzie próbować przypisać im walor wydatku osobistego. Ta forma opodatkowania co do zasady powinna być najbardziej opłacalna, gdy dochody influencera przekraczają 150 tys. w skali roku.

Najgorszym wyborem pozostanie całkowity brak rejestracji działalności gospodarczej profesjonalnego influencera, a także brak zadeklarowania dochodów w zeznaniu podatkowym. W takim przypadku dochody te zostaną przez organy podatkowe zakwalifikowane jako pochodzące z nieujawnionych źródeł przychodów, oraz opodatkowane stawką 75%. Ponadto w takiej sytuacji influencer zagrożony jest karą grzywny lub ograniczenia wolności z tytułu nielegalnie wykonywanej działalności gospodarczej.